Alenka Klun | 16. 12. 2019, 05:55

Lisičke Almire Sadar in prijateljev: proti brezglavemu trošenju za modne kose

Aleksandra Saša Prelesnik

Mnogi izmed nas se spominjamo babice ali tete, ki je s ponosom nosila krzneno lisico okrog vratu, kar bi danes bržkone povzročilo zgražanje številnih mimoidočih, modna oblikovalka Almira Sadar pa je statusni simbol gospa iz Slovenj Gradca, kjer je odraščala, preobrazila v svojo morda najbolj prepoznavno kreacijo. Hkrati želi, da bi njene lisičke prenašale sporočilo o uporabi krzna, o lovu, gojenju živali, ekologiji v oblačenju ...

"Moda se zelo hitro spreminja, vedno je odgovor na stvareh, ki se dogajajo okoli nas. Že nekaj časa je v modi prisotna trajnost, oblikovalci razmišljajo ekološko. Najbolj trajnostno je zmanjševanje potrošništva in brezglavega nakupovanja, recikliranje, podpiranje lokalnega, kupovanje na daljši rok. V zadnjem času v časopisih prebiramo polemike o odnosu do živali."

Aleksandra Saša Prelesnik

"Lisičke nekako predstavljajo vse to, o čemer se razmišlja tudi v današnji modi. Prav zaradi tega se mi je zdelo smiselno k projektu preoblikovanja lisičk povabiti nekaj oblikovalcev različnih generacij," svoje razmišljanje povzame profesorica na Oddelku za oblikovanje tekstilij in oblačil na Naravoslovno-tehniški fakulteti, ki je tik pred prihodom Miklavža v svojem butiku na Starem trgu odprla razstavo lisičk petih oblikovalcev.

Kot omenjeno, jih je povabila k reinterpretaciji teh kosov, tako značilnih za njeno ustvarjanje. "Vsi izbrani oblikovalci so moji prijatelji, katerih delo zelo spoštujem," pojasni in doda: "Pri svojih lisičkah so uporabljali različne tekstilne tehnike. Zora Stančič in David Tavčar sta svoje risbe lisic oziroma krokodila potiskala, Peter Movrin in Petja Zorec sta v lisicah reciklirala stare materiale, Nataša Peršuh pa je z laserskim rezanjem ustvarila dinamično, premikajočo se lisičko, ki jo lahko vsak sam sestavi iz posameznih delov. "

Aleksandra Saša Prelesnik

Najlepše je doma, a tudi tujina je pomembna

Prav lisička je Almiri Sadar pred leti prinesla priložnost, da se predstavi v Londonu, kamor se zdaj redno vrača s svojimi deli, takoj po odprtju razstave lisičk pa se je odpravlila v Milano ... Zanimalo nas je, kako pomembna je prepoznavnost izven meja Slovenije. "Najlepše je delati za poznane, redne stranke. Vsekakor pa je potrebno opazovati in spremljati tudi širši trg. Prav zaradi tega redno sodelujem na tujih sejmih in razstavah, ki omogočajo neposreden stik s tujimi kupci," pojasni sogovornica.

V turistični epicenter Ljubljane se je z Beethovnove preselila pred kratkim, nad novim domovanjem svojih kreacij je navdušena: "Nova lokacija je res izredna, zelo sem vesela nove trgovine. Nekaj stalnih strank me kar nekaj časa ni našlo na novi lokaciji. Veliko je tudi turistov, ki se v Stari Ljubljani razveselijo slovenskega dizajna."

Aleksandra Saša Prelesnik

Ročno delo kot neposreden stik z materialom

Pred leti je Almira Sadar v knjigo modnih ustvarjalnih projektov uvrstila navodilo za kvačkano lisičko, tudi sicer pri svojem delu veliko stavi na tradicionalne tehnike ustvarjanja in ročno delo. Vprašali smo, zakaj se ji ta način dela zdi tako pomemben. "Ročno delo mi predstavlja neposreden stik z materialom, nove stvari nastajajo ob samem procesu izdelave, vsak eksperiment lahko pripelje do nepričakovane rešitve. Istočasno gre za ohranjanje tekstilnih znanj, ki so se lokalno razvijala dlje časa. Vsekakor samo znanje ročnih tehnik omogoča njihovo posodabljanje."

"Najbolj me zanimajo materiali, njihovo sestavljanje, ustvarjanje novih tekstur. Kot rezultat si želim oblikovati vedno udobno in funkcionalno oblačilo, primerno za različne priložnosti. Takšno oblačilo je tudi najbolj trajnostno," za zaključek ponudi v odgovor, kaj je poleg lisičke sinonim za njeno modno znamko.

Katarina Radovič

O njihovih lisičkah in o tem, kako vidijo ustvarjanje svoje prijateljice in stanovske kolegice Almire Sadar, smo povprašali tudi pet sodelujočih oblikovalcev:

Zora Stančić, vizualna umetnica

"Pri reinterpretaciji Almirinih lisičk sem izhajala iz svoje umetniške prakse, ki že ves čas vključuje uporabo tako tradicionalnih kot sodobnih grafičnih tehnik. Osnova je bil manjši linorez, ki sem ga povečala in v sitotisk tehniki aplicirala na vintidž rute in ostanke tekstila. Z Almiro sva se odločili za manjši format, vendar me zdaj zanima tudi, kako bi bile videti velike."

"Ustvarjanje Almire Sadar spremljam že vrsto let in pri njeni blagovni znamki me najbolj navdušuje to, da so oblačila, modni dodatki in dodatki za dom narejeni kvalitetno in iz dobrih materialov. Oblike so take, da se jih pravzaprav ne naveličaš in sama imam v omari krilo, ki sem ga kupila v njeni trgovini pred mnogimi leti in ga še vedno nosim."

David Tavčar, industrijski oblikovalec

"Pri moji interpretaciji lisičke sem se odločil za neke vrste rezan žamet, končni efekt je podoben tehniki devore, razlika med devorejem in tem, kar sem naredil jaz, je, da je devore kemični postopek, rezan žamet pa mehanični. Po izobrazbi sem industrijski oblikovalec, tehnike proizvodnje tekstilij me zanimajo bistveno bolj kot moda sama."

"Almirina moda zame predstavlja protislovje hitre mode, njene izdelke vidim kot kombinacijo ročne obrti in sodobnih tehnik industrijske proizvodnje, nekaj kar bolj danes kot včeraj vidim kot 'ujem zeitgeista''."

Peter Movrin, modni oblikovalec

Svojo lisičko kratko in jedrnato opiše: "RAVE ON!"

Kot najprepoznavnejše Almirino delo poleg lisičke izpostavi: "Krilo A-linije na preklop."

Petja Zorec, modna oblikovalka

"Lisička Almira Sadar by Petja Zorec je preoblikovana v navihanega lisjaka, ki se s pomočjo kovinske zakovice udobno ovije okoli vratu vsakega posameznika."

"Najprepoznavnejši zaščitni znak Almire Sadar je manipulacija tekstila z uporabo tradicionalnih ročnih tehnik in sodobnih tehnologij."

Nataša Peršuh, modna oblikovalka in profesorica na Oddelku za oblikovanje tekstilij in oblačil na Naravoslovno-tehniški fakulteti

"'MyLittleFox' je enostaven dodatek - šal, ki ga uporabnik lahko sestavi sam iz predpripravljenih elementov. Je zanimiv, prisrčen in kreativen oblikovalski kos, ki je lahko tudi darilo za vse generacije. Obstaja v dveh izpeljankah in petih barvah."

"Zaščitni znak Almire Sadar je kreativna uporaba ročnih tekstilnih tehnik skozi sodobne interpretacije v oblačilnih kolekcijah in tekstilnih kosih za dom. Njeno prepoznavno estetiko narekujejo tudi živahne barve, zanimivi materiali in avtorski vzorci."

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

the fox is moving #thefoxexhibition #ecologyinfashion #artificialfur #staritrg16 author: natasa persuh

A post shared by AlmiraSadar Fashion & Home (@almirasadar) on

Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere