L. PA. | 20. 10. 2023, 15:25
Prime: kaj je v ozadju pijače, ki je obnorela svet?
Revolucionarna energijska pijača ali lahek zaslužek na račun najstnikov?
Ta članek bi se lahko začel s stavkom: za vse so (spet) krivi vplivneži. Vplivneža Logan Paul in KSI (Olajide Olatunji), ustvarjalca zabavnih vsebin in profesionalna boksarja, ki imata skupno na milijone sledilcev na YouTubu, Instagramu in TikToku, sta namreč zaslužna za neverjetno priljubljenost energijske pijače Prime, ki je najprej obnorela Veliko Britanijo in ZDA, od koder prihajata omenjena vplivneža, zdaj pa je dosegla tudi Slovenijo.
@no.giannis34 #prime#interspar#slovenija#new ♬ original sound - Logan Paul
Za kaj gre?
Ker sta oba športnika, sta se Logan Paul in KSI odločila izkoristiti svojo popularnost in na trg poslati pijačo, ki bi pošteno razburkala trg energijskih pijač. To je torej Prime, ki je bil predstavljen januarja 2022.
Najprej sta predstavila Prime Hydration, športno energijsko pijačo s kokosovo vodo in elektroliti, ki je na voljo v različnih okusih, brez dodanih sladkorjev ali kofeina. Potem pa je na trg prišla še Energy, kontroverznejša različica z visoko vsebnostjo kofeina. 355-mililitrska steklenica vsebuje kar šestkrat toliko kofeina kot kokakola.
Vplivneža sta s pijačo le v prvem letu prodaje zaslužila okoli 230 milijonov evrov. Toda letos so se pojavili pozivi, da bi morala ameriška Uprava za hrano in zdravila (FDA) raziskati izjemno visoko vsebnost kofeina v tej pijači, saj starši, ki jih najstniki prosijo za Prime, pogosto niti ne vedo, kaj jim kupujejo in da je to lahko zanje škodljivo. Na kofeinskih pijačah Prime naj bi bilo v ZDA sicer navedeno, da niso primerne za mlajše od 18 let.
@loganpaul FIGHT READY 👊🏼 The PRIME Card is here, this Saturday 10/14 on DAZN PPV & ESPN+
♬ original sound - Logan Paul
Absurdno visoka cena in izkoriščanje neizkušenosti najstnikov
Ker so nad pijačo navdušeni predvsem najstniki, ki na družbenih omrežjih spremljajo "snovalca" pijače Prime, jo je pod drobnogled tudi pri nas vzela Zveza potrošnikov Slovenije.
"Blagovna znamka Prime s premišljenimi in domiselnimi marketinškimi potezami prodira na slovenski trg. Ni dvoma, da so ciljna skupina predvsem otroci in da izkorišča njihovo neizkušenost," so opozorili.
Obenem so se obregnili ob visoko ceno, saj morajo "otroci oziroma njihovi starši za pijačo, ki vsebuje okoli 97 odstotkov vode, odšteti med 5,99 in 12,99 evri za 355 oziroma 500 ml." Cene so označili celo za absurdno visoke, saj 500 ml pijače v ZDA stane približno dva evra.
Preverili so tudi označbe na izdelkih Prime Energy drink Lemon/Lime in Prime Hydration drink Lemonade, kupljenih v ljubljanskem nakupovalnem centru, in ugotovili, da vsebujejo številne napake.
Nekatere pijače sploh niso bile opremljene s slovensko označbo, na tistih, kjer je bilo slovenski prevod mogoče najti, pa je manjkalo opisno ime, označba je vsebovala napačne prevode, seznam sestavin je bil pomanjkljiv, prav tako ni bilo obveznih podatkov o vsebnosti kofeina in opozoril, da energijska pijača ni primerna za otroke.
Na nepravilnosti so že opozorili Upravo za varno hrano in varnost živil in pričakujejo takojšnje ukrepanje. Predvsem jih, skladno s kritikami na pijačo v ZDA, skrbi vsebnost kofeina v različici pijače Prime, ki se promovira kot energijska pijača, kajti še varna dnevna količina kofeina za otroke, ki jo je določila Evropska agencija za varno hrano, je 3 mg/kg telesne mase.
Na ameriški označbi je po drugi strani navedeno, da ena pločevinka Prima s 355 ml vsebuje 200 mg kofeina, kar pomeni, da 40-kilogramski otrok (povprečna telesna masa pri 12 letih) z zaužitjem ene pločevinke preseže še varen vnos za kar 66 odstotkov.
"Gre za pijačo, ki je bolj bogata s kofeinom kot druge pijače na našem trgu, ki v povprečju vsebujejo okrog 80 mg kofeina v pločevinki," so zapisali. Zgovorno je tudi dejstvo, da se aditivom in sladilom, ki so dodani pijači Prime, evropski proizvajalci pijač raje izogibajo.
"Pijača Prime je po zaslugi YouTube vplivnežev postala statusni simbol in rekvizit na družbenih omrežjih. Otroci imajo na spletu neomejen dostop do različnih vsebin, ki so premalo nadzorovane. Tudi zakonodaja, ki ureja oglaševanje živil otrokom, se za zdaj še ne dotika tovrstnih medijev. Največja odgovornost za to, kaj bo otrok gledal, je zato na plečih staršev. Omejite jim dostop, pogovarjajte se z njimi o tem, kaj so videli in jih, predvsem z zgledom, naučite kritičnega vrednotenja teh informacij," zaključujejo pri Zvezi potrošnikov Slovenije.