L. PA. | 14. 10. 2024, 20:00
Gigant hitre mode ponovno obtožen kopiranja: "Uničuje umetnike, majhna podjetja in naš planet!"
Oblikovalka Helene Myhre je na družbenem omrežju primerjala dizajn svojega originalnega puloverja z dizajnom, ki ga je skopiral gigant hitre mode Shein.
Kitajski spletni trgovec Shein že nekaj časa predstavlja resno grožnjo uveljavljenim znamkam hitre mode, kot so Zara, H&M, Primark, Forever 21 in ostale, pa tudi planetu.
Znani so po tem, da zaznajo praktično vsak modni mikrotrend in se nanj izjemno hitro odzovejo, njihove cene pa so izjemno nizke: če v Zari dobimo hlače za 30 ali 40 evrov, na spletni strani Sheina stanejo nekje med 7 in 10 evrov. Majice dobite za 2 do 3 evre, poletne oblekice pa za 20.
Ravno zato nanje ves čas letijo očitki, da pripomorejo k onesnaževanju okolja: njihova oblačila so tako poceni in nekakovostna, da jih modni navdušenci, sploh pa navdušenke, kupujejo na kupe in jih tudi hitreje odvržejo, kot bi dražja in kakovostnejša oblačila. Povprečen kupec Sheina v ZDA za oblačila zapravi kar 100 dolarjev (več kot 90 evrov) mesečno, kar je 60 % več kot preostali.
Morda vas zanima tudi:
- Zaostril se bo nadzor nad Shein in Temu
- Naročila paket pri priljubljenem trgovcu, odprla paket, nato pa ...
Vendar pa Shein ni problematičen le zaradi odnosa do okolja, ampak tudi do avtorskega dela. Do tega koncepta nima nikakršnega spoštovanja, saj je znan po tem, da brezsramno krade dizajne malih oblikovalcev in izdeluje skoraj identična oblačila po znatno nižji ceni, pri tem pa oblikovalcem ne prizna nikakršnih zaslug, kaj šele, da bi dizajne odkupil.
Na to je te dni ponovno opozorila oblikovalka in vplivnica Helene Myhre (@helenemoo), znana po tem, da ročno izdeluje pletene puloverje, kakršne so delale naše babice. V vsak svoj dizajn vloži ogromno količino časa, poleg tega so njeni puloverji izdelani iz kakovostne volne.
Toda Shein je do potankosti skopiral njen dizajn in skoraj identične puloverje, le da iz poliestra, zdaj prodaja za 20 evrov, pri tem pa so šli celo tako daleč, da so na svoji spletni strani uporabili kar vplivničine fotografije.
View this post on Instagram
"Industrija hitre mode nima nobenega sramu in res je žalostno, kako normalizirano je vse to postalo," je Helene Myhre zapisala v objavi na družbenih omrežjih, ki jo spremlja posnetek, na katerem primerja svoj originalni pulover s Sheinovim. Omenila je sicer, da je njen dizajn skopiral tudi Primark.
"Ustvarila sem dve kolekciji pletenih kosov za @skappeloslo, majhno norveško znamko, in presenetilo me je, kakšen odziv je to doživelo. Moj cilj je bil, da čim več ljudi navdušim za to, da investirajo v kakovostne kose, ki jih bodo lahko nosile še generacije za njimi, tako kot jaz še vedno nosim puloverje svoje babice iz osemdesetih. Zato se mi zdi ironično, da so giganti hitre mode, kot sta Shein in Primark, skopirali nekaj tako občutljivega, Shein pa je za promocijo celo uporabil moje avtorske fotografije," je osupla.
"Čeprav se morda zdi, da tako danes pač poteka posel, ni treba, da je tako. Z upanjem me navdaja dejstvo, da je vse več ljudi bolj osveščenih glede tega, kaj kupujejo, od kod prihaja in kako to izdelujejo. Kot kupci imamo moč, da oblikujemo modno industrijo, naša moč pa je v odločitvah, ki jih sprejemajo, ko kupujemo oblačila in preostale reči. Najbolje, kar lahko naredimo, je, da ponujamo dobre alternative in drug drugega navdihujemo za nakupe oblačil, pri katerih se dejansko ve, kako so nastala, ne pa da samo preverimo ceno in se odpravimo k blagajni," zaključuje.
Njeno objavo je podprlo več kot 150.000 ljudi, nekatere oblikovalke so se oglasile s svojimi izkušnjami – ena od njih naj bi v podobni situaciji celo tožila Shein in tožbo dobila. Večinoma pa se strinjajo, da bi morali podjetja, kot je Shein, pozvati k večji odgovornosti, predvsem pa zmanjšati nakupe takšnih izdelkov. "Shein uničuje umetnike, majhna podjetja in naš planet. Nikoli nisem in nikoli ne bom kupila ničesar od njih," je odločno zapisala neka uporabnica.