Veste, zakaj so nakupovalni centri (večinoma) brez oken? To je pravi razlog, ki se skriva za tem

7. 4. 2025, 17:00 | Uredništvo
Deli
Ženska s psom (foto: Profimedia)
Ženska s psom
Profimedia

Verjetno ste to že opazili, kajne? V velikih supermarketih - tako pri nas kot v tujini - običajno ni oken.

Nakupovanje in nakupovalne navade se sčasoma spreminjajo - in to je dejstvo. Včasih so bile ulice večjih mest polne trgovin z živili, pogosto so imele tudi velika izložbena okna. Potem pa so se zadeve počasi začele spreminjati oziroma pojavljati so se začeli nakupovalni centri, je poročal CNN. Veliko trgovin se je preselilo v  nakupovalna središča brez oken. V ZDA se je ta trend pojavil okrog leta 1956. 

Nakupovalni centri so prinesli dobo nakupovanja brez oken, in tudi dandanes je tako, še poroča isti vir, ki dodaja, da ta strategija ni bila naključje. Od preproste arhitekture do umetnih rastlin – vse je bilo skrbno načrtovano, da bi obiskovalci porabili več, kot so najprej nameravali. Umetna osvetlitev pripomore k temu, da se ustvarja občutek večnega dneva - to pa podaljšuje čas, ki ga preživljamo v trgovinah.

Šlo je za praktične namene

Po mnenju ameriškega strokovnjaka za maloprodajo Burta Flickingerja pa je bil eden od razlogov za pomanjkanje oken tudi bolj praktičen: več prostora na steni za police in obešalnike, kar pa pomeni več prostora za prodajo. Kot je dodal, obstaja še en razlog: "Ne vidiš, ali se bliža nevihta ali je začelo snežiti. Brez oken ni motenj, zato so ljudje bolj osredotočeni na trgovine in izkušnjo nakupovanja."

Znanost razrešila dilemo: ali so moškim bolj všeč umetno napihnjene ustnice

Prvi popolnoma zaprti nakupovalni center v ZDA – Southdale Center v Minneapolisu – je bil odprt leta 1956. Njegov arhitekt, Avstrijec Victor Gruen, velja za očeta sodobnega dizajna nakupovalnih centrov. Njegov cilj je bil, da obiskovalce ob vstopu prostor povsem prevzame. Svetle trgovine, kavarne in celo umetniška dela so tvorila impresivno izkušnjo. Nekateri centri so imeli na začetku tudi bolj vpadljivo zunanjost, a to ni vplivalo na večje zanimanje kupcev, zato so tako gradnjo v ZDA kaj kmalu opustili.

nakupovalni-center.jpg
Nakupovalni center
Profimedia

Dodatne prednosti so energetske

Dodatna prednost centrov brez oken pa so tudi nižji stroški ogrevanja in hlajenja. Kot je za CNN pojasnil Thomas MCMillan s Tehniške univerze v Teksasu, je bilo veliko ceneje graditi brez veliko zunanjih oken, še posebej v času energetske krize v 70. letih. V tistih časih so bile energetsko učinkovite zasteklive redkost. A dandanes obiskovalcev (vsaj v ZDA) pomanjkanje oken ne moti. Leta 2023 je v povprečju 54 odstotkov odraslih Američanov obiskalo center vsaj enkrat mesečno in tam porabilo več kot 300 dolarjev mesečno. Med najpogostejšimi obiskovalci pa so mlajši, pripadniki generacije Z in milenijci.

Sčasoma se je vloga nakupovalnih centrov spremenila. Dandanes potrošniki tja ne zahajajo samo zaradi nakupov, tukaj je še možnost zabave, saj je v nakupovalnih središčih (tudi pri nas) mogoče najti restavracije, kino, notranja otroška igrišča in drugo pestro ponudbo za preživljanje prostega časa.

Za kaj Slovenci brez slabe vesti zapravijo denar? Ta odgovor vas bo močno presenetil