3. 3. 2020, 12:10

18 sirnih namazov na testu (veste, koliko aditivov zaužijete z njimi?)

profimedia

Na MIPORju so pod drobnogled vzeli 18 sirnih namazov različnih blagovnih in trgovskih znamk z zelišči, od tega dva z zmanjšano vsebnostjo maščobe, enega brez laktoze in enega z ekološkim certifikatom.

Večina je dobila oceno povprečno (11), štirje dobro in trije pomanjkljivo. Nizke ocene so odraz številnih aditivov (najdražji izdelek jih vsebuje kar 7!), ki jih izdelki vsebujejo, rdečih luči na prehranskem semaforju za vsebnost maščob in nasičenih maščobnih kislin  ter pomanjkljive označbe.  Na embalaži pogosto manjka podatek o vrsti in količini zelišč, ki je zakonodajno obvezen.

Za kilogram ocenjevanih sirnih namazov z zelišči so odšteli od 3,93 do 13,43 evra. A cena ne odraža nujno kakovosti. Tri izdelke brez aditivov najdemo tako med cenejšimi kot dražjimi, medtem ko je imel najdražji izdelek med ocenjevanimi največ dodanih aditivov.

Primerjalno ocenjevanje sirnih namazov z zelišči je bilo izvedeno v sklopu primerjalnih ocenjevanj, ki jih Mednarodni institut za potrošniške raziskave (MIPOR) izvaja v okviru koncesije RS za opravljanje javne službe izvajanja primerjalnih ocenjevanj blaga in storitev.

Kljub temu, da imamo Slovenci mleka dovolj, le redki proizvajalci izdelujejo sirne namaze, zato se večina sirnih namazov na prvi strani predstavlja v tujem (največkrat nemškem) jeziku. To zagotovo predstavlja izziv potrošnikom, ki tujega jezika ne razumejo, saj tako na prvi pogled ne morejo vedeti za kateri izdelek gre. Na policah je namreč več podobnih izdelkov, ki pa niso nujno vsi sirni namazi. »Sirne namaze lahko potrošnik hitro zameša z mlečnim namazom, ki vsebuje večji delež smetane in ne vsebujejo mikrobiološke kulture niti sirila. Okus je manj kisel in bolj kremast, vsebujejo manj beljakovin, a tudi manj soli,« poudarja Anja Bolha in dodaja: »To pa ni edina pomanjkljivost navedb na izdelku. Pogosto manjka na embalaži tudi podatek o vrsti in količini zelišč, slednji podatek bi glede na zakonodajo o označevanju živil moral biti naveden.«  Pri izdelkih, kjer so ocenjevalci iz MIPORja delež zelišč lahko razbrali, se ta giblje med 0,39 in 4 odstotki. Glede na podatke na embalaži o vrsti zelišč v izdelku, seveda kjer so ti bili navedeni, proizvajalci kot dodatek zelišč uporabljajo predvsem peteršilj in drobnjak, v nekaterih namazih sta bila  dodana še bazilika, koper. Večina pa poleg zelišč vsebuje še dodatek česna, čebule hrena in belega popra.

Preveč soli in maščobe

Vsem ocenjevanim izdelkom za sol zasveti oranžna luč, saj vsebujejo od 0,63 do 1,4 grama soli na 100 gramov izdelka. Prav vsem pa zasveti rdeča luč za vsebnost nasičenih maščobnih kislin, glavnini, več kot trem četrtinam ocenjevanih izdelkov pa tudi za vsebnost maščobe, saj izdelki vsebujejo 20 ali več gramov maščobe na 100 gramov. Pri nekaterih izdelkih so ocenjevalci MIPORja opazili, da so proizvajalci sicer zmanjšali vsebnost maščobe, a so izdelku (za boljši okus?) dodali sladkor, kar je razvidno iz seznama sestavin dveh izdelkov z najmanj maščobe.

Le trije izdelki popolnoma brez aditivov

ABC, Milbona (brez dušika) in Natur Aktiv so edini med ocenjevanimi izdelki, ki jim ni dodan aditiv. »Nekateri vsebujejo do 7 aditivov, tudi takšne z določenim najvišjim še sprejemljivim dnevnim vnosom,« je predstavila vsebnost aditivov Anja Bolha, ki potrošnikom svetuje, naj izdelke primerjajo med seboj, in izberejo tiste brez aditivov: »Glede na to, da v kategoriji sirnih namazov obstajajo izdelki brez dodanih aditivov, ki zato niso nič dražji, menimo, da so v tovrstnih izdelkih nepotrebni.«

 
Nasvet:

  • Pazljivo pri količini, sirni namaz vsebuje kar nekaj nasičenih maščobnih kislin.
  • Izbirajte izdelke brez dodanih aditivov. Ti niso nič dražji od ostalih.
  • Sirni namaz si lahko pripravite tudi sami iz skute in zelišči, dodate lahko tudi konzervirane sardele in tako obogatite obrok z omega-3 maščobnimi kislinami.

Primerjalno ocenjevanje je sofinanciralo Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo. Rezultate lahko preverite tudi na www.potrošnikovZOOM.si

Novo na Metroplay: “Ljudje mislijo, da je podjetništvo bogastvo brez truda!” | Marko Verdev