7. 3. 2020, 06:00 | Vir: The New York Times
Kdo so Instagram lutke, ki na spletu promovirajo svoje plastične posege
Pravijo si 'lutke'. Naraščajoča skupina uporabnikov Instagrama, ki posege in želje estetske kirurgije dokumentira na svojih profilih, predvsem zavoljo informiranja drugih potencialnih strank. Z imeni in ključniki (hashtagi) svoje objave povezujejo s kirurgom, pri katerem so opravili poseg. Primer: KathySmithDoll je ženska, ki je opravila kozmetični kirurški poseg (ali več teh) pri dr. Kathy Smith. Ona je torej njena lutka.
To sicer niso profili, na katere bi lahko preprosto naleteli med listanjem popularnih Instagram imen. In to tudi niso profili, na katerih bi se razkazovale bizarnosti pretiranih plastičnih posegov, kar bi lahko pomislili takoj, ko ste slišali besedo 'lutke'. To so ljudje, ki k dejstvu, da plastične operacije v dobi Instagrama, ko kult telesa posega v vse aspekte naših življenj, želijo pristopati predvsem informativno.
Skriti pred radovednimi kliki širše Instagramove publike ti profili na nek način služijo kot nakupovalni seznami za smiselne izbore v spektru kozmetične kirurgije. Kot izobraževalni sistem dobrih praks ali pa kot opozorilne objave v primeru slabih izvajalcev. Nekateri profili z 'lutkami', ki so še pred kakršnimikoli posegi, pa delujejo kot viri navdiha, pogovorov o duševnem stanju in razlogih za tovrstne posege ali pa le zbiranju fotografij najboljših oblik nosov, ustnic itd.
Na ta način »lahko druga dekleta, ki še preučujejo, kaj si sploh želijo in pri komu bi želele poseg opraviti, najdejo nekoga s podobno strukturo telesa ali obraza, kot so one same in sledijo njeni zgodbi, da dobijo vpogled v to, kaj lahko pričakujejo,« pravi Tai Hall, terapevtka iz Marylanda.
Tai na svojem Instagramovem profilu prikazuje prej-in-potem rezultate preoblikovanja telesa, v svoji skupini Facebook pa uči po-operativne masaže in kako lahko ljudje po posegu najbolje poskrbijo za svoje zdravje in počutje.
Primer spodbudne objave za vse, ki okrevajo po posegih. Čeprav je večina profilov 'lutk' zasebnih, lahko nekatere objave vseeno najdete pod ključnikom #surgerydolls:
Ti Instagram profili so po njenih beseda, »res velika stvar.« Vendarle živimo v svetu, kjer je opažen vedno večji trend t. i. visoko-stilizirane podobe, ki ga seveda v prvi meri narekuje Instagram. Ena od zagovornic tega trenda je recimo ameriška raperka Lil' Kim, ki se je pred časom oklicala za 'temnopolto Barbiko oblečeno v Bulgari'.
Ker so to t. i. Sx Instagram profili (za razliko od javnih Rx profilov), so zasebni in do neke mere anonimni, sledijo pa strogim pravilom ohranjanja teh praks, sploh ker se lahko na nekaterih fotografijah pojavlja tudi golota. (V praksi so Sx profili podobni neverificiranim računom, namenjenim samo skupinam prijateljev.) V opisih mnogih teh profilov je še omenjeno, da moškim uporabnikom dostop ni dovoljen.
Vsak biografski opis na profilih obenem razkriva vse ključne informacije uporabnice, pogosto vključujoč višino in težo. Pacientka – torej, 'lutka' – obenem našteje datume vseh posegov in s 'tag' opcijo označi svojega kirurga, lokacijo okrevanja in morebitne po-operacijske specialistične nege ali zasebne zdravstvene nege in terapije, ki jih je bila deležna.
Doba estetske kirurgije
Ameriško združenje plastičnih kirurgov je objavilo, da so v Združenih državah v letu 2018 opravili 1,8 milijona kozmetičnih kirurških posegov. Tretjino teh predstavljajo lepotni posegi na dojkah in liposukcija.
Izredno hitro pa v Združenih državah raste tudi število 'kozmetično minimalno invazivnih posegov', kot so dermalna polnila (botoks), lasersko odstranjevanje dlak, polnila za mehko tkivo in podobni. Leta 2000 je bilo tovrstnih posegov manj kot 5 milijonov, leta 2018 pa so jih zabeležili že blizu 16 milijonov – skoraj polovica teh posegov je bila aplikacija botoksa.
Ko se iz leta v leto število nadobudnih odjemalcev tovrstnih storitev vztrajno veča, profili 'lutk' ponujajo uporaben vpogled v manj glamurozni del obstoja pred-in-potem – s podrobnostmi, ki jih ljudje pri odločanju za kozmetične kirurške posege, pogosto spregledajo; od oteklin in modric, do drenaže in včasih boleče dolgega procesa zdravljenja po res izdatnih procesih.
Jasno je, da če uporabnica samo občuduje rezultate posegov na filtriranih Instagram fotografijah, pozabi, da za vsem tem stoji včasih zelo mučen proces in kup dodatnih okoliščin, ki jih je dobro vedeti, preden se poda v to izkušnjo.
Skupnost strank, ki so se oklicale za 'lutke', pa je istočasno odlična reklama tudi za estetske kirurge, saj tu primeri dobrih praks in zadovoljnih strank pomenijo ogromno. Kirurgi tako prek teh profilov razvijejo dodatno opaznost na družbenih medijih izključno zato, ker so dejansko najboljši v določenih posegih, dostavi specifičnega videza ali dela z nekaterimi posebnimi telesnimi odstopanji.
»Uporabnice jočejo in dodajajo posnetke bolečin, uspeha, borbe ali s čimerkoli se že soočajo, druge uporabnice, ki so prestale točno to, pa jim potem pomagajo s spodbudo in nasveti,« pove Hallova.
In tu tematik za pogovor vsekakor ne zmanjka. Od kirurgov in posegov do okrevanja in celo nasvetov, kako najlažje potovati z letalom, ko imaš obraz povit zaradi kirurškega posega in se moraš vseeno nekako prebiti čez varnostne točke na letališču, potem pa še imeti kolikor toliko udoben let.
Kako danes nakupujemo kirurge
Pričujoči Sx profili so lahko učinkovito orodje, če so ustvarjeni iskreno in pravično, dodaja dr. Alan Matarasso, estetski kirurg iz New Yorka in predsednik Ameriškega združenja plastičnih kirurgov.
»Je smiselno, ker je to majhna skupina ljudi,« pove. »Ni veliko kirurgov, ki delajo brazilski dvig zadnjice, a potencialne pacientke se morajo zavedati, da pri tem ne ocenjujejo restavracije.«
Matarasso zato spodbuja ženske, ki razmišljajo o estetsko-kirurškem posegu in se pri tem zanašajo na Sx profile, da preučijo, raziščejo in se pripravijo tudi na druge informacije, ki so javno dostopne.
»Pri odločanju za poseg v sklopu estetske kirurgije morajo biti standardi višji, kot če imaš recimo bolan žolčnik, ker estetskega posega dejansko ne potrebuješ,« dodaja. »To ni tako, kot če rezerviraš hotelsko sobo. Treba je biti zelo previden.«
Matarasso zato predlaga, da bodoče pacientke prosijo kirurge, naj jim pokažejo najboljše in najslabše rezultate določenega posega, ali pa, da kar pokažejo nek naključni primer – recimo 37. primer, ki so ga delali to leto. Predlaga tudi, da pacientke pred posegom preverijo, če ima kirurg vse ustrezne certifikate.
Naslovna fotografija: Lil' Kim je glasna zagovornica trenda visoko-stiliziranih podob, ki postajajo standard Instagram uporabnic (Profimedia).