22. 11. 2021, 07:00 | Vir: STA

Ustvarjalni proces da Vincijevega dela na ogled v madridskem muzeju Prado

profimedia

V madridskem muzeju Prado je na ogled razstava, ki se posveča ustvarjalnemu procesu v delavnici italijanskega renesančnega genija Leonarda da Vincija. Postavitev z naslovom Leonardo in kopija Mone Lize. Novi pristopi k umetnikovim ateljejskim praksam je rezultat raziskovalnega projekta, ki je potekal v sodelovanju z več mednarodnimi ustanovami.

Razstava združuje izbor del, ki so jih naslikali Leonardovi učenci in sledilci. Po pisanju spletnega portala Art Daily najnovejše analize risb, traktatov in slikarskih tehnik Da Vincija in njegovega najožjega kroga pripomorejo k razumevanju tako Leonardovega slikarskega razmišljanja kot del, nastalih v njegovi delavnici.

Razstavljena dela, ki so nastala na podlagi Da Vincijevih slik in risb, obenem omogočajo razumevanje, kako so učenci dojemali mojstrov teoretični pouk ter hkrati pripomorejo k razumevanju številnih zamisli in opažanj, ki jih je umetnik zapisal v svojih spisih.

Da Vinci je včasih zaradi svojega perfekcionizma pa tudi zato, ker se je posvečal še številnim drugim stvarem, slikanje prepustil svojim učencem. Raziskave z infrardečo svetlobo dveh glavnih različic slike Madonna dei Fusi potrjujejo, da so ju sočasno naslikali učenci, ki so po mojstrovih navodilih preizkušali različne kompozicije, mojster pa je pri tem lahko spremljal, kako učinkujejo njegove zamisli.

Študije tudi potrjujejo, da so bila najbolj znana dela Da Vincijeve delavnice, med katerimi je tudi Mona Liza iz madridskega Prada, naslikana pod mojstrovim nadzorom. Vsa so izdelana zelo skrbno, uporabljeni so bili dragi materiali, poleg tega se v njih nakazuje osebnost neidentificiranega umetnika, ki jih je naslikal.

Primerjalna analiza raziskav z infrardečo svetlobo Mone Lize iz pariškega muzeja Louvre Mana Lize iz muzeja Prado razkriva, da se pod površino slike skrivajo enake podrobnosti. To potrjuje, da sta nastajali vzporedno ter da je Da Vincijev učenec poustvaril tudi večino ustvarjalnega procesa izvirnika. So pa na madridski sliki vidni tudi popravki in črte, ki nimajo zveze s pariško Mono Lizo, kar priča o slikarjevih dvomih ter da gre pri njenem nastajanju za bolj zapleten proces in ne le preprosto kopiranje.

Študije slik, ki so nastale v Da Vincijevi delavnici, tudi pričajo o tem, da je mojster svojim učencem, kljub temu, da jih je nadzoroval, dovolil ohraniti lastne sloge, še piše spletni portal Art Daily.

Med drugim so pri projektu sodelovali pariški muzej Louvre, Laboratorij za molekularno arheologijo na Sorboni in Narodna galerija v Londonu.

Da Vinci (1452-1519) se je rodil v Anchianu pri Vinciju. Mladost je preživel v Firencah, nato 18 let živel v Milanu in prav ta leta veljajo za njegova najbolj plodovita. Deloval je še v Rimu, na starost pa zapustil Italijo in odšel v Francijo, kjer mu je gostoljubje ponudil francoski kralj Franc I.

Razstava v muzeju Prado bo na ogled do 23. januarja 2022.

Novo na Metroplay: Tomi Meglič o globoki ustvarjalnosti, otroštvu in očetovstvu